חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

וינה למטייל הדתי

הרובע היהודי בוינה

וינה היא בירתה של מדינת אוסטריה, בכל המובנים. היא העיר הגדולה ביותר במדינה, ומונה 1.8 מיליון תושבים. מורשתה התרבותית נשענת על שמות גדולים כמו מוצארט, זיגמונד פרויד, בטהובן ועוד. מהעיר יצאו אמנים ידועים, כמו קוסטבקלימט ואגון שילה. מלבד זאת, העיר מהווה מרכז אומנותי אירופאי, והיא שופעת מוזיאונים, תיאטראות, היכלי מוזיקה ובתי אופרה. כעיר מרתקת ועשירה, יש הרבה מאוד מה לעשות בוינה למטייל הדתי.

העבר היהודי

ההתיישבות היהודית בוינה התחילה במאה ה-12 לספירה, ועיקרה היה ברובע השני של וינה –Leopoldstadt. ערב הפלישה הגרמנית לאוסטריה, 10% מתושבי וינה היו יהודים. העיר הייתה מלאה בבתי כנסת, בחנויות יהודיות ובחיים יהודיים פעילים. עיקר החיים היהודים התמקדו בכיכר היהודים, הכיכר ברובע השני בה התחילה ההתיישבות במקום. לצערנו, מאורעות השואה שינו כליל את המצב. עם זאת, עד היום ניתן למצוא בוינה חיים יהודיים פעילים, מה שמקל מאוד על המתכננים טיול כשר בוינה. בעיר חיים כמה אלפי יהודים, המרוכזים ברובם ברובע השני, ובזכותם העיר נוחה מאוד למטייל שומר המצוות.

מגוון ואיכות של אוכל כשר בוינה

המטייל הדתי רגיל שבחו"ל הוא בדרך כלל רעב. גם בבירות הקולינריה העולמיות, הוא לרוב יאכל מנה-חמה שהביא מהארץ. לא כך המצב בוינה. בוינה מסעדות כשרות בשפע, המפוקחות על ידי רבני העיר וחלקן כשרות למהדרין. המסעדות השונות מציעות מגוון רחב של סגנונות קולינריים שונים ומפתיעים. כך למשל, ניתן לאכול במסעדת "מאה שערים" האסייתית, ולהנות מסושי טעים וייחודי. הצמחונים והנמנעים מבשר יוכלו להנות מארוחה חלבית במסעדת "נובלינו", או מארוחה איטלקית משביעה וטעימה ב"פיצה פארגו". המתבשרים ייהנו ממסעדת הגריל הבוכרית "בחור טוב", המגישה שילוב מזרחי בין המטבח הבוכרי למטבח התאילנדי. במסעדת "אלף אלף" ניתן לאכול אוכל יהודי מוכר ואהוב, ואף להזמין בה מקום לסעודות שבת במחיר משתלם. מי שמעדיף לסעוד בחדרו, יכול להזמין אוכל מוכן וברמה גבוהה מShabbeskitchen, שירותי קייטרינג כשר. כמובן שניתן להזמין גם סעודות שבת. כמובן, אלו רק חלק ממגוון המסעדות הכשרות שיש לעיר להציע. למעוניינים להצטייד באוכל למשך היום, או למקרה של בחירה בבישול בחדר, ניתן לקנות באחד בשפע-מרקט, סופרמרקט כשר למהדרין. כמובן שניתן לאכול סעודות שבת גם בבית חב"ד בעיר.

פשוט למצוא בוינה מלונות כשרים

בוינה, ישנם מלונות רבים המותאמים לקהל הדתי. מרביתם מרוכזים ברובע השני, המרוחק רק עשר דקות הליכה מהרובע הראשון (Stadttempel), שהוא הרובע המרכזי של העיר. מלון Stefanie  למשל מגיש ארוחת בוקר כשר, וכן מותאם לשהות בשבת. פנסיון ליכטנשטיין מותאם גם הוא לשומרי המסורת, ואף מספק בשבת פלטה ומיחם למבקשים. מלון הדירה Sky Apartments הוא מלון הנמצא בבעלות יהודית, כך שבעליו מכירים לעילא ולעילא את צרכיו של המטייל הדתי. במקרה ואנגלית איננה הצד החזק ביותר שלך, בעליו של פנסיון טל הכשר דובר עברית מצוינת. אלו הן רק כמה דוגמאות למגוון בתי המלון הכשרים בוינה. למטיילים הדתיים בעיר שפע אפשרויות לבחור מתוכן, ולהתאים את המלון לצרכיהם ולאופי הטיול.

בתי כנסת לכל העדות בוינה

בעבר, וינה שפעה בתי כנסת. אחרי ליל הבדולח, שרד בעיר רק בית כנסת אחד – בית הכנסת הגדול, הנקרא גם "שטאט-טמפל". מאז אמנם קמו בתי כנסת נוספים בעיר, אבלו זהו בית הכנסת הותיק והגדול ביותרבעיר. בית הכנסת פעיל עד היום כמובן, ומתקיימות בו תפילות בנוסח אשכנז. הוא נמצא ברחוב Seitenstettengasse 4, ומתקיימות בו מדי שבת תפילות גדולות ומרשימות. מלבדו, קיימים בתי כנסת נוספים וקטנים יותר. בית כנסת בוינה בנוסח תפילה חסידי הוא בית הכנסת קהל חסידים, הממוקם ב-GroßeSchiffgasse 8. בית הכנסת המרכז הספרדי, למשל, הוא בית כנסת בוכרי. תפילות בנוסח ספרד אפשר למצוא בבית הכנסת מזרחי, בבניין המוזיאון היהודי בכיכר היהודים, ובבית חב"ד. התפילה בבית חב"ד וינה ישראלית יותר במהותה, ועשויה להיות נעימה יותר למתפלל הישראלי.

מלונות כשרים וינה

מלונות כשרים בוינה

מחפשים מלונות כשרים בוינה? רוצים מלון כשר באיזור של מסעדות כשרות, בית כנסת וכמובן בית חב"ד? לפניכם הטיפים וההמלצות לגבי מלונות כשרים ולינה באיזור הרובע

קרא עוד »
מסעדות כשרות וינה

מסעדות כשרות בוינה

אוכל כשר בוינה? לפניכם רשימת מסעדות כשרות שמציעות ארוחה כשרה בוינה. מסעדה חלבית או בשרית למהדרין, שניצל וינאי כשר, סושי, סופרמרקט, ארוחת בוקר כשרה ועוד!

קרא עוד »

שבת קודש של נחת בוינה

הטיול בשבת נוח מאוד בוינה. ראשית, בוינה קיים עירוב, המקל מאוד על הטיול הרגלי בעיר. את מפת העירוב המדויקת ניתן למצוא באתר חב"ד ובאתרי הטיולים הישראליים. העירוב מתוחזק ונבדק על ידי רבני העיר, כך שאפשר לטייל בעיר ללא חשש. ניתן להתחיל את הטיול בבית הכנסת הגדול ברובע הראשון, לאחר תפילת שחרית. לאחר התפילה המרשימה ניתן ללכת לכיכר היהודים, מקום ההתיישבות המקורי של יהודי אוסטריה. לכיכר משמעות היסטורית גדולה בחיי היהודים. בתקופת השואה, הכיכר הפכה ממרכז החיים היהודי השוקק לגטו, והיום מוצבת בה אנדרטת זיכרון שעוצבה על ידי האומנית רייצ'ל וויטריד. לאחר הביקור בכיכר ההיסטורית, ניתן לצאת לטיול רגלי בין פניני הארכיטקטורה בעיר ומוקדי עניין נוספים. קלי הרגליים יוכלו לבחור ללכת את מסלול ה"רינג", כביש טבעתי המקיף את הרובע הראשון. המסלול המרשים הזה כולל בתוכו בניינים מרשימים והיסטוריים כמו בניין הפרלמנט ובניין העירייה, ואורכו כשעה וחצי.

תחבורה ותקשורת בוינה

בוינה, פועל מערך תחבורה ציבורית נגיש, פשוט ויעיל – וגם לא יקר. בעיר פועלות רכבת חשמלית, רכבת תחתית וכן אוטובוסים. יש לשים לב שקונים את כרטיס הנסיעה לפני העלייה לרכבת או לאוטובוס, ומתקפים אותו לאחר העלייה. כדאי מאוד להישמע להוראות אלו על אף שאין פקחים רבים על אמצעי התחבורה, מאחר והקנס על אי-תשלום גבוה מאוד. לא מומלץ לשכור רכב במהלך טיול בעיר. אין בכך צורך, מאחר ואמצעי התחבורה בוינה יעילים ונוחים. בנוסף, ישנם רחובות מסוימים הפתוחים אך ורק לתנועת מכוניות מקומיות, ותיירים הנוסעים בהם נקנסים בקנס גבוה. מומלץ לקנות סים מקומי לביצוע שיחות טלפון במחיר משתלם. אפשר לקנות כרטיס סים בכל אחת מחנויות התקשורת הפועלות בוינה. בחנות idigital הממוקמת ליד בית חב"ד, ניתן אף לקבל שירות בעברית.

וינה היא עיר מקסימה ומרתקת, שעברה היהודי המפואר השאיר אותה מתאימה מאוד ליהודים בכלל ולישראלים בפרט. אפשר להנות מטיול כשר ומותאם בקלות וללא מאמץ.

רוצה לחזור למשהו ספציפי?

אהבת? נא לשתף!

רוצה את המדריך למטייל הישראלי בוינה?

יש לנו מדריך חינמי בדיוק בשבילך!

ארמון שנברון